کد خبر: ۲۷۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
علی خرم در گفت‌وگو با آفتاب:

هنوز دست اوباما برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران باز است

علی خرم، سفیر پیشین ایران در لیبی، درباره نقش جمهوری خواهان در محدودکردن دولت اوباما برای حل پرونده هسته‌ای ایران به خبرنگار «آفتاب» گفت: هنوز دست اوباما برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران باز است و تندروها تا زمان تعیین شده نمی‌توانند بر روی آن تاثیری بگذارند ولی در صورت تمدید مهلت مذاکرات فشار زیادی به ایران و همین طور دولت آمریکا وارد خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: علی خرم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره تاثیر روی کارآمدن جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا بر حل پرونده هسته‌ای ایران، گفت: اگر پرونده هسته ایران تا سوم آذر به نتیجه‌ی نهایی برسد، جمهوری خواهان نمی توانند بر این توافق و تفاهم تاثیری بگذارند.

به گزارش آفتاب، جمهوری خواهان آمریکا بالاخره توانستند با رای قاطع صندلی‌های سنا را تصاحب کنند. این اتفاق موجب ایجاد نگرانی‌های بسیاری در رابطه با پرنده‌ی هسته ای ایران شده است. جمهوری خواهان از یک سو خواستار تحریم ها و فشارهای بیشتر علیه ایران و تنگ کردن عرصه بر دولت اوباما در روند مذاکرات هسته ای ایران هستند و از سوی دیگر با توجه به نامه‌ی اخیر اوباما به رهبر انقلاب، دولت آمریکا را به اعطای باج به ایران متهم کرده اند.

از طرفی دور بعدی مذاکرات برای اولین بار در سالهای اخیر قرار است در مسقط، پایتخت عمان روی دهد.عده ای از کارشناسان این اتفاق را به فال نیک می گیرند و گروهی دیگر آن را بی تاثیر در پیشرفت مذاکرات می دانند.

در این زمینه علی خرم، سفیر پیشین ایران در لیبی، درباره نقش جمهوری خواهان در محدود کردن دولت اوباما برای حل پرونده ی هسته ای ایران به خبرنگار «آفتاب» گفت: هنوز دست اوباما برای حل و فصل مساله هسته ایران باز است و تندروها تا زمان تعیین شده نمی توانند بر روی آن تاثیری بگذارند ولی در صورت تمدید مهلت مذاکرات فشار زیادی  به ایران و همین طور دولت آمریکا وارد خواهند کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد در این توافق تحریم ها به صورت گام به گام برداشته شوند، به احتمال زیاد جمهوری خواهان بر روند اعمال تحریم ها اثر گذار خواهند بود چراکه بخش زیادی از تحریم ها توسط کنگره اعمال می شود و دولت اوباما اگر بخواهد تحریم ها را طبق جدول زمان بندی حذف کند، نمایندگان کنگره کارشکنی های بسیار انجام خواهند داد.

خرم همچنین به نامه‌ی اخیر رئیس جمهور آمریکا به رهبر ایران اشاره کرد و افزود: بدون شک هر اقدامی که بر اساس حسن نیت از سوی آمریکا رخ دهد می تواند مبنای بهبود روابط ایران و آمریکا قرار گیرد. با وجود اینکه تندروهای ایران و آمریکا از این اتفاق خشنود نخواهند بود،اما این نامه قطعا اثر روانی خود را خواهد داشت و جواب هر «سلامی»، «علیک سلام» است.

وی در پایان سخنانش انتخاب عمان را به عنوان محل بعدی مذاکرات ایران و 5+1 مساله بی‌اهمیتی دانست و گفت: آنچه اکنون مهم است به نتیجه رسیدن مذاکرات و شیوه ی انجام آن است به این دلیل که پیش از این نیز مذاکرات در کشور هایی که مقر سازمان ملل نیستند از قبیل استانبول،بغداد و آلماتی رخ داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین